Afløseren for Google Analytics er klar

Den 2. april meddelte Google at deres nye Universal Analytics-service nu endelig er ude af beta. Dermed er alle features fra den gamle Google Analytics-service nu også tilgængelig på den nye tjeneste. Den gamle service vil stadig eksistere et stykke tid endnu, men hvis trafiktallene fra Google er bare den mindste smule vigtige for dig og/eller dit firma, vil det nok være en god ide snart at komme i gang med at migrere over til den nye tjeneste.

Siden den spæde start i 2005-6 er Googles service til at måle trafik på websites, Google Analytics, vokset til at være altdominerende inden for denne type af online målinger. Op mod 70% af verdens 1 mio. mest populære websites bruger Google Analytics i dag, og intet tyder på at dens dominans er aftagende.

Så derfor var det big news, da Google i marts måned sidste år lancerede en ny service kaldet Universal Analytics i åben beta, som erstatning for den gammelkendte Google Analytics. Teknisk set er de to måder at tracke webtrafikken på identiske: Hvor Googles trackingkode hidtil har refereret til en JavaScript-kodefil ved navn ga.js, så refererer den nye Universal Analytics trackingkode nu i stedet til en fil ved navn analytics.js, når den skal melde trafikdata tilbage til Googles servere.

Mere præcis brugertracking og flere platforme

cross-device-reports-Universal-Analytics
Med den nye UserID-funktionalitet i Universal Analytics kan brugerne nu trackes på tværs af flere platforme og forskellige sessions.

Den nye trackingkode indeholder mange forbedringer i forhold til den gamle. Fx er det nu er muligt at tracke brugernes adfærd mere præcist end tidligere, ligesom det nu også muligt at tracke brugeradfærd på tværs af flere forskellige platforme, fx både websites og mobil Apps. Eller på tværs af forskellige browsere på den samme device.

Mine tidligere kolleger, de gode folk på onlinebureauet Peytz & Co, har skrevet en udmærket opsummering af nogle af de vigtigste fordele ved at skifte til at bruge Universal Analytics.

For de mere teknisk interesserede findes der andre gode blogposts, som på mere detaljeret vis beskriver forskellene på Google Analytics og Universal Analytics, samt hvordan de nye features fungerer i praksis.

Bemærk at begge de nævnte blogposts er skrevet mens Universal Analytics stadig var i beta, dvs. mens eksisterende Google Analytics-features som fx remarketing og audience reporting endnu ikke var understøttet (det er de nu).

Hvis man hellere vil have sin viden fra Google selv, er siden Universal Analytics Upgrade Center et godt sted at starte.

Nye typer af data kan også blandes ind i Analytics-statistikken

Med den nye Universal Analytics-tracking er det endda nu også muligt at importerer en lang række andre typer af brugerdata ind i sin statistik. Det kan fx være offline data, der er opsamlet fra et kasseapparat eller onlinedata fra en hvilken som helst anden type enhed, som kan producere relevante data om brugernes adfærd online eller offline. Det eneste krav er at dataene kan konverteres, så de matcher Googles såkaldte Measurement Protocol.

Dermed er det pludselig teknisk muligt at overvåge brugernes adfærd på en langt mere omfattende måde end hidtil. Om det så er en god ting eller en trussel afhænger naturligvis helt af om man er en glad markedsfører, der gerne vil kende sine kunder bedst muligt eller om man er en privatlivsbekymret kunde, der helst vil have sine vaner i fred. Men teknikken, den er i hvert fald på plads nu.

Googles Universal Analytics er kommet for at blive…

Sign op til nyhedsbrevet og læs mere

Sign op til nyhedsbrevet herunder og følg med i de kommende blogindlæg. Foruden at skrive om Getting Things Done og Flow, vil jeg løbende undersøge konsekvenserne af den digitale udvikling og se nærmere på de mange nye onlineværktøjer, der dukker op.

Tilmeld dig Things in Flows nyhedsbrev:

Det var det! Følg med på denne blog for at få flere tips, tricks, detaljer og analyser – enten via Twitter eller som nyhedsbrev. Kommentarer og feedback modtages med kyshånd.

Nybegynder med GTD, Flow eller online publicering? Book et introduktions-seminar og få hjælp til at komme godt i gang.

Niels Ole Dam

Niels Ole Dam

Niels er stifter og ejer af Things in Flow. Han har arbejdet som både teamleder, journalist, digital konceptudvikler og webredaktør, og har desuden mange års konsulenterfaring med store redaktionelle websites på open source platformen Drupal. Arbejder i dag med coaching inden for personlig produktivitet, samt som mødefacilitator, ekstern projektkonsulent og flowudvikler for en række enkeltpersoner, firmaer og organisationer. Er desuden stærk til dataanalyse med både R, Disco og ProM.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *