Et australsk online marketingbureau har lagt hovedet i blød og fundet på nogle overraskende måde at vise præcist, hvor vild det nye Google-tjeneste, Universal Analytics, egentlig er – og hvor mange nye muligheder, den lukker op for. Her er to underholdende videoer, hvor de glade drenge og piger Down Under demonstrerer tracking af både Google Glass events og dance moves med Microsoft Kinect – samt et par tankevækkende bonuslinks.
For et par uger siden beskrev jeg i et blogindlæg her på thingsinflow.dk, hvordan den gammelkendte Google Analytics-service nu bliver afløst af en ny Google-tjeneste, kaldet Universal Analytics, som giver en lang række nye muligheder for at tracke både web- og mobilbrugere.
I den forbindelse nævnte jeg også kort hvordan man med Googles såkaldte Measurement Protocol nu kan supplere de traditionelle web-brugerdata med data fra helt andre kilder, hvilket åbner for helt uanede muligheder for at tracke brugerne både online og offline.
Glade Google Analytics-nørder demonstrerer mulighederne
Men hvad er det så lige man kan bruge de nye muligheder til i praksis?
Tjaa, i den kuriøse ende kan nævnes de ting, som de glade Google Analytics-nørder hos det australske online marketing bureau, Loves Data, har lagt videoer ud på deres YouTube-side om.
På videoen herunder demonstrerer de fx hvordan Google Measurement-protokollen kan bruges til at registerer, hvad man siger til sin Google Glass-brille – alt sammen via det kendte Google Analytics-interface:
https://www.youtube.com/watch?v=HE8sporCz9I
Og på en anden video viser de, hvordan Universal Analytics kan bruges til at registrere folks dance moves via Microsoft Kinect:
https://www.youtube.com/watch?v=nCeJITfEhSk
Mulighederne for nye og overraskende måde at bringe offline-data ind i statistikken på dit website er virkelig uanede!
Bonuslinks: Tracking af supermarkedskøb og Arduino-overvågning
Mens vi er i gang, kan jeg ikke dy mig for også lige at bringe et par bonuslink, som giver lidt mere fornemmelse af, hvordan offline-trackingen fungerer og hvor alsidig den er.
Herunder er fx en interessant og let forståelig beskrivelse af, hvordan Universal Analytics’ nye User ID-feature (uid), der gør al denne tracking på brugerniveau mulig. Eksemplet beskriver, hvordan et Koreans supermarked kan tracke sine kunder fra iPad, over computeren og videre til indkøb i den fysiske butik:
http://www.whymeasurethat.com/2013/09/26/measure-offline-impact-from-online-effort-with-universal-analytics/
Og her er et lettere nørdet hobbyprojekt, hvor en elektronikfan ved hjælp af et Arduino-board, en Raspberry Pi microcomputer og en række sensorer bringer Google Universal Analytics til tracke alt fra værtshusbesøg, søvnvaner og kattens brug af sit kradsebræt:
http://nicomiceli.com/tracking-your-home-with-google-analytics/
Velkommen til den fagre nye verden med Google Universal Analytics…
;-)
Sign op til nyhedsbrevet herunder og følg med i de kommende blogindlæg. Foruden at skrive om Getting Things Done og Flow, vil jeg løbende undersøge konsekvenserne af den digitale udvikling og se nærmere på de mange nye onlineværktøjer, der dukker op.
Tilmeld dig Things in Flows nyhedsbrev:
Det var det! Følg med på denne blog for at få flere tips, tricks, detaljer og analyser – enten via Twitter eller som nyhedsbrev. Kommentarer og feedback modtages med kyshånd.
Nybegynder med GTD, Flow eller online publicering? Book et introduktions-seminar og få hjælp til at komme godt i gang.

Niels Ole Dam
Niels er stifter og ejer af Things in Flow. Han har arbejdet som både teamleder, journalist, digital konceptudvikler og webredaktør, og har desuden mange års konsulenterfaring med store redaktionelle websites på open source platformen Drupal. Arbejder i dag med coaching inden for personlig produktivitet, samt som mødefacilitator, ekstern projektkonsulent og flowudvikler for en række enkeltpersoner, firmaer og organisationer. Er desuden stærk til dataanalyse med både R, Disco og ProM.