For folk i den kriseramte mediebranche var den nye News app nok den vigtigste nyhed, der blev præsenteret ved mandagens åbning af Apples årlige udviklerkonference, WWDC. Sammen med de vedvarende rygter om en kommende kæmpe-iPad – p.t. døbt iPad Pro – til efteråret, tyder alt på at Apple har tænkt sig at give de hidtil skuffende digitale magasiner endnu en chance. Det burde være godt nyt for bladhusene, mens konkurrenten Flipboard risikerer at få det svært, hvis Apple lykkes med sit forehavende. Velkommen til del 3 i serien “Har digitale online-magasiner en fremtid?”.
Vi har været der før: Allerede i 2009 – året før den første iPad overhovedet blev lanceret – løb alverdens nyhedsmedier over med rygterne om, hvordan Apples kommende tabletcomputer ville blive de trykte magasiners redning. Tekniske fix virker dog sjældent så godt, som man tror, og det gik som bekendt noget anderledes i virkeligheden.
Dels var der problemet med Apples prispolitik med at tage 30% af alle salg, der sker via deres platform, hvilket ikke bekom en allerede (i egne øjne) økonomisk udfordret branche godt. Dels viste det sig at være både svært og dyrt for de meget manuelt orienterede bladhuse at producere gode digitale produktioner. Og dels viste det sig, at de almindelige forbrugere øjensynligt slet ikke var interesserede i blot at få digitale udgaver af deres yndlingsmagasiner – papirversionen fungerede jo ganske fortrinligt allerede.
Apples Bladkiosk app kom aldrig til at fungere
Men det største problem var nok Apples ide med at parkere alle magasiner og aviser i en fælles app kaldet Newsstand (på dansk Bladkiosk). Den nye app blev lanceret i oktober 2011, men viste sig at være dødfødt på forhånd. For med et fælles interface til alle verdens publikationer, uden mulighed for udgiverne for at ændre hverken på præsentationen eller forretningsmodellen så den afspejler publikationens brand og behov, viste Newsstand app’en sig hurtigt at være en tom blindgyde, hvor digitale magasiner kunne sygne hen i stilhed. Det gjorde heller ikke sagen bedre, at Apple ud fra hensynet til både egne interesser og til respekten for forbrugernes privatliv nægtede at give publicisterne direkte adgang til at overvåge brugernes læseadfærd, sådan som man var vant til på Internettet.
Og sådan er det stadig her 3,5 år senere. Som det kan ses herunder, så fremstår Newsstand App’en den dag i dag stadig både nøgen og uinspirerende – ikke noget der ligefrem inviterer til at gå på opdagelse i de ellers normalt meget flotte magasiners vidt forskellige visulle og indholdsmæssige universer.

Hård kamp om opmærksomheden i App Store
Resultatet blev i stedet, at udgiverne i mangel af bedre gik over til at at bygge egne apps til deres publikationer. Dette gav dem fuld kontrol over både udseende og brugeroplevelse – og brugernes værdifulde adfærdsdata – men det betød samtidig, at de nu var nødt til at konkurrere om brugernes opmærksomhed i Apples uoverskuelige App Store på lige fod med alle klodens andre apps.
Og det er en kamp, det kun er de færreste forundt at vinde: I dag findes der 700.000 iPad apps og over 1,2 mio. iPhone apps i Apples App Store. Men samtidig en mængde undersøgelser, at kun et fåtal af os bruger ret meget mere end 10 apps daglig. Vinderne i kampen om vores opmærksomhed er ikke overraskende især social media apps, samt andre praktiske apps, der løser et konkret dagligdags problem for os.
Uansat hvor lækre de ser ud, har de store mediehuses hjemmebyggede apps ikke mange chancer i dén konkurrence på egen hånd. Det løb er forlængst kørt. Så den eneste vej igennem til kunderne for publicisterne er nu via andre – mere populære – apps, der har klaret sig bedre i kampen om vores daglige opmærksomhed. Som fx de store sociale medier – eller ejeren af selve platformen, Apple.
Fremtidens store medieformidler lurer i kulissen
Det er i det lys de mange nyheder om sociale medier og indholdsformidling i de senere år skal ses: I 2013 købte LinkedIn newsreader app’en Pulse, året efter lancerede Facebook sin Paper-service, efterfulgt af et samarbejde i år med udvalgte indholdsleverandører vedr. de såkaldte Instant Articles-service og rygterne løber lige nu om at Twitter ihærdigt bejler til den populære Flipboard App, som nok er det nærmeste vi p.t. har på en lækker magasin- og nyhedstjeneste, der faktisk fungerer på mobile enheder.
Det er umiddelbart nemt at se nogle samarbejder, som burde være oplagte for publicisterne: Facebook som indholdsformidler for de brede publikationer, LinkedIn for de erhvervs- eller fagrettede medier og Twitter for alle emnenørderne.
Men sporene skræmmer for den type ulige samarbejder, hvor den ene part har meget mere at tabe end den anden: I 2012 kostede en pludselig algoritmeændring for visningen af indhold på Facebook fx den succesfulde spilproducent Zynga dyrt – en økonomisk nedtur, som de endnu ikke er kommet sig over. Den slags vil komme til at ske igen, når de dynamiske sociale medier, der stadig leder efter den helt rigtige forretningsmodel, løbende tilpasser deres services i hård kamp med konkurrenterne. Og så kommer de svage samarbejdspartneres behov nemt i anden række.
Apples News app er måske et bedre alternativ
Netop derfor er Apples kommende News app et yderst interessant alternativ for de store magasin og avisudgivere: Her er et nyt tilbud fra en potentiel samarbejdspartner, hvis forretningsmodel ligger relativt fast og ikke p.t. kolliderer med deres egne (Apple sælger primært hardware) og som ejer den vigtigste mobile platform, når man ser på både omsætning og brugerloyalitet.
News app’en blev præsenteret på Apples store udviklerkonference WWDC i mandags og bliver tilgængelig til efteråret når iOS 9 bliver lanceret. App’en har i store træk den samme simple og intuitive brugeroplevelse som Flipboard: Når man åbner den, bliver man først bedt om at fortælle hvilke publikationer og emner, man især interesserer sig for. Udfra disse få valg sammensætter app’en nu en flot præsenteret og uendelig lang strøm af nyheder skræddersyet til ens smag. Strømmen justeres løbende efter ens læse- og klikadfærd, ligesom man nemt kan have flere forskellige favorit-indholdsstrømme, der kan justeres hen ad vejen.

Præsentationen af selve artiklerne er der også blevet kælet for. Apple stiller en række værktøjer til rådighed til at skabe dynamiske og flotte sider, formentlig med udgangspunkt i den allerede eksisterende iBooks Autor app, der idag kan bruges til produktion af interaktive bøger. Her er dog ikke helt så meget nyt at hente, idet denne del af produktionen af flot digitalt indhold har fungeret ok hidtil.
Herunder kan ses screenshots af et par af de artikler fra Wired og New York Times som blev demonstreret under Apples præsentation.

App’en ligner noget, som jeg personligt godt ville kunne forestille mig at bruge i praksis jævnligt, om ikke dagligt. Men om den bliver en bred succes eller om fx Facebook løber med æren som fremtidens store medieformidler er svært at forudsige. I den sammenhæng har Apple dog den store fordel, at de trods alle deres særpræg ligner en langt mere sikker og forudsigelig samarbejdspartner for de store udgiverhuse end firmaerne bag de store sociale medier hidtil har gjort.
Den rygtede iPad Pro kan give magasiner i naturlig størrelse
En anden ting, som taler til Apples fordel, at de ejer det mest gennemførte økosystem af skærme, der findes idag. Lige fra den helt store skærm (i form af Apple TV-boksen på stuens tv), over iPads og iPhones i en lang række forskellig størrelser og ned til miniatureskærmene på det nye Apple Watch. De mange skærme er typisk vævet trådløst sammen på en måde, der gør det yderst simpelt at vise de ting, man ser på sin iPhone eller iPad for resten af familien på en af husstandens andre Apple-enheder.
Der skal ikke meget fantasi til at forestille sig, at der meget snart vil komme yderligere modeller af iPads at vælge mellem. Der har således længe gået vedholdende rygter om at en ny kæmpe-iPad – p.t. døbt iPad Pro – skulle være lige om hjørnet. Indtil videre tegner det til at den kunne blive lanceret sammen med iOS 9 til efteråret og at den i givet fald ville få en skærmstørrelse på 12,9 tommer, dvs. ca. 26×20 cm. Dette er 70% større end de nuværende fuldstørrelse iPads og er samtidig et yderst interessant format set med journalistiske øjne: Det svarer ret præcist til den fysiske størrelse på et typisk trykt magasin.
Med en sådan kæmpe-iPad vil det pludselig blive muligt at vise artikelsider i fuld størrelse, hvilket som det kan ses på fotomontagen herunder, vil betyde alverden til forskel: Hvor man på iPhone og den nuværende fuldstørrelse iPad ikke kan se ret meget indhold, vil en iPad Pro kunne give en visuel oplevelse, der minder langt mere om hvad vi kender fra nutidens magasiner.

Andre nye features ved det kommende iOS 9 passer også da perfekt sammen med en mulig introduktion af en ny kæmpe iPad. Således præsenterede Apple i mandags fx både splitscreen og ægte multitasking, hvilket gør det muligt at udnytte det store skærmareal meget bedre. Ligesom der blev præsenteret nogle nye simple gestures (fingerbevægelser), som gør det væsentligt nemmere at betjene skærmens keyboard.
Det bliver spændende at se, hvad der ellers dukker op af nye magasin- og nyhedsrelevante features, når iOS 9 lander til efteråret – uanset om det bliver med eller uden følgeskab af en ny kæmpe-iPad.
Kampen om magasinernes digitale fremtid er kun lige begyndt…
;-)
Hele Apples keynotepræsentation kan ses her – demonstrationen af den kommende News app starter 51 minutter inde i videoen.
De to første blogposts i denne serie kan læses her og her.
Sign op til nyhedsbrevet og læs mere
Sign op til nyhedsbrevet herunder og følg med i de kommende blogindlæg. Foruden at skrive om personlig produktivitet (fx Getting Things Done) og Flow, vil jeg løbende undersøge konsekvenserne af den digitale udvikling og se nærmere på de mange nye onlineværktøjer, der dukker op.
Tilmeld dig Things in Flows nyhedsbrev
Det var det! Følg med på denne blog for at få flere tips, tricks, detaljer og analyser – enten via Twitter eller som nyhedsbrev. Kommentarer og feedback modtages med kyshånd.
Nybegynder med personlig produktivitet, Flow, digitale arbejdsgange eller online publicering? Så book et introduktions-seminar og få hjælp til at komme godt i gang!

Niels Ole Dam
Niels er stifter og ejer af Things in Flow. Han har arbejdet som både teamleder, journalist, digital konceptudvikler og webredaktør, og har desuden mange års konsulenterfaring med store redaktionelle websites på open source platformen Drupal. Arbejder i dag med coaching inden for personlig produktivitet, samt som mødefacilitator, ekstern projektkonsulent og flowudvikler for en række enkeltpersoner, firmaer og organisationer. Er desuden stærk til dataanalyse med både R, Disco og ProM.